fbpx

Ni kjappe med Alwanzatar

Alwanzatar er et enmanns party-orkester for utenomjordiske kulturkvelder, huleraves og innvielser av romskip. Musikken lages i hjemmestudioet Holy Space! på Lindeberg i Oslo, på gamle båndopptagere og et stort antall analoge og digitale synther. På konsert spiller eneste medlem Krizla fløyte, synthesizere, sequencere, trommemaskiner og loopere, mikset på stedet gjennom tung båndekko og effekter. Musikken er inspirert av magick, meditasjon, acid house, dub og krautrock. Siden starten i 2012, har Alwanzatar gitt ut en håndfull kassetter og spilt konserter over hele Norge. Debutalbumet “Heliotropiske Reiser” ble gitt ut i 2017 på Apollon Records, til undring og begeistring fra mange kritikere. Det ble fulgt opp i oktober 2018 med albumet “Fangarmer Gjennom Tid og Rom”.

Vi tok en prat med Alwanzatar innfor konserten på Den Gyldne Sprekk 4.desember.

Tredje gangen på Sprekken og Jaeger det må feires! Hva skal du gjøre denne gangen?

Nå tar jeg space-elementet fra Spectral Haze og okkultismen fra Tusmørke så langt ut jeg kan! Det blir en sinnsyk rigg av synther og trommemaskiner, kabler overalt og blinkende lys. Livesettet mitt er som å se under panseret på et dårlig vedlikeholdt romskip, sammen med en ritualmagiker/psykedelisk mekaniker som prøver å fikse det ved hjelp av fløytespill.

Du er kjent som ene i Momrakatakk. Hvor lenge har du hatt dette prosjektet?

Alwanzatar har holdt på seriøst siden 2012, med å spille inn tapes og legge ut låter på Soundcloud. Før det var det litt i det små med elektroniske eksperimenter og påkallelser. Første album på ordentlig plate kom i fjor. Jeg har eid theremin og båndekko siden 90-tallet og brukt elektroniske ting i prog og psykedelia lenge, men ikke som noe eget prosjekt før de siste seks-sju årene.

Du har mange spennede titler på dine sanger?

Fordelen med å jobbe hovedsakelig instrumentalt, er at du kan gi låtene skikkelig fete titler uten å måtte følge opp med en skikkelig fet tekst. Jeg beskriver med titlene hva sangene ser ut som for meg når jeg prøver å forestille meg noe visuelt til lyden.

Vi føler at mange av sangerne kunne vart musikk inspirert av Theodor Severin Kittelsen  og svenske John Bauer som Juan Atkins eller Ravemusikk ifra 90 talet. Er det noe andre kunstnærer som inspirerar?

Jeg er veldig inspirert av skogen der jeg bor, på Lindeberg, som møter blinkingen fra flyene, helikoptrene og lysene fra industri og blokker i Groruddalen, så både Bauer og Kittelsen passer, men også H.R. Giger og Pushwagner er inspirasjonskilder. Musikalsk er jeg inspirert av Bo Hansson, Phuture, the Orb, Cluster, Harmonia, Tangerine Dream og Lee Perry. Ravemusikk fra nittitallet er klart en inspirasjon, ting jeg har hørt på fest opp gjennom, på DJ-sett rundt forbi, masse greier jeg ikke vet hva heter. Jeg har alltid likt jungle og drum n’bass og fikk en ny interesse for å dra ut og danse da dubstep kom til Bergen rundt 2006, med Benga og Skream og sånt, og fester i bunkeren på Nordnes/Teknikkerkroen. Dubstep fikk meg til å teste ut theremin med ringmodulator for ordentlig dyp bass. Da sprengte jeg PA-anlegget i øvingslokalet.

Hva kan du fortelle meg om instrumentene dine på “Fangarmer Gjennom Tid og Rom” albumet?

Det er en haug med synther og trommemaskiner jeg har samla opp de siste årene, alt er koblet sammen og synkronisert, stort sett ferdig programmert, men med mye variasjon av filtere, ADSR og transponeringer underveis. Det er mye jobb med å mikse ting ut og inn, det spilles inn på bånd hele greia på en gang, så det er fort at ting må gjøres om igjen. Så er det pålegg med fløyte, theremin, mellotron og diverse synther etterpå, siden jeg ikke fikser å spille alt samtidig. Det som går inn i mikseren og videre til bånd er Korg MS-20, Arp Odyssey og/eller Behringer D styrt av en Arturia Beatstep Pro, som igjen er styrt av en Boss RC-300 looper der jeg har en haug med nye og gamle loops av alt mulig rart, gjerne kule patcher eller melodilinjer fra mellotron eller fløyte. Dette er synkronisert med Korg EMX-1, Volca Beats og Arturia Drumbrute, så er det Cyclone TT-303 for acid og gjerne en Boss Syb-5 på Volca Beats for enda mer acid. Jeg liker å legge et par pedaler inn med ulike filtere for å holde ting møkkete og stereopanorert litt hulter til bulter. Selve mikseren har RE-201 space echo og Mooger Fooger Cluster Flux koblet til, for dyp ekko og flanger/phaser effekter. Det er veldig mye kobling og knotting, jeg legger mye vekt på å lete etter oppsett som får mest mulig til å jobbe sammen på en gang, og finne ut hvor jeg kan få en ledig hånd til å vri på enda en knott mens alt det andre går.

Er bergstroll fredlige?

Bergtroll er ikke fredelige, de er alltid ute etter å snike seg innpå noen for å ta dem. Men de er så store og tunge at det ikke fungerer særlig bra. Du hører dem lenge før de kommer, som en illevarslende trasking nede i fjellet

Er det noe forskjell på Bergstroll og internett troll? Hvordan skal man forsvare seg mot de?

Eneste måten å forsvare seg mot bergtroll er å snu og løpe. Hvis ikke blir du spist eller pult og tvunget til å bli boende med dem inne i fjellet. Eller pult, tvunget til å bo med dem inne i fjellet, og så spist. Troll på internett er litt det samme, hvis ikke du holder deg unna, tar de deg til fange og tar mange år av livet ditt og spiser deg opp eller puler deg, men i en mer overført betydning.

Hvordan finner du på så kule titler? Vi gleder oss til denne giggen!!!

Takk for det! Jeg finner på titler ved å tenke på sangen og gå for det første jeg kommer på.

Hvor får jeg kjøpt den nye musikken?  

Musikken er tilgjengelig fra bandcamp, https://alwanzatar.bandcamp.com/ eller i platesjapper, f.eks. Big Dipper eller Tiger. Jeg tar også med meg noen skiver og kassetter til Jaeger!